Search
piątek 24 Listopad 2017
  • :
  • :

WPC – suplement dla sportowców

Każdy, kto kiedykolwiek spotkał się z tematyką odżywiania w sporcie, z pewnością spotkał się z trzema magicznymi literami, jakimi w świecie sportu niewątpliwie stanowi skrót WPC. To jeden z częściej używanych produktów, który zdobył serca sportowców przeróżnych dyscyplin. Białko serwatkowe, bo o nim mowa to uniwersalny suplement, który niezależnie od uprawianej dyscypliny może być z powodzeniem wykorzystywany. Czy WPC rzeczywiście zasługuje na tak ogromną popularność? Co możemy zawdzięczać suplementacji białkiem serwatkowym? Zapraszam do lektury.

Czym jest WPC?

WPC to anglojęzyczny skrót od ‘whey protein concentrate’, co oznacza koncentrat białek serwatkowych. Produkt ten otrzymywany jest w wyniku szeregu procesów obróbki, podczas których produkt poddawany jest np. ultrafiltracji, która pozwala na zniwelowanie przewagi tłuszczu oraz laktozy, nad białkiem. To dzięki procesom obróbki gotowy surowiec zawiera w dużej mierze białko w suchej masie, zaś znikome ilości np. laktozy. Finalny produkt, który przychodzi nam kupować, przechodzi jeszcze kilka procesów, jak np. dodanie aromatów czy foliowania. Możliwości obróbki surowca pozwalają na uzyskanie produktu, który nie tylko cieszy podniebienia, ale i zawiera sporą ilość białka w suchej masie produktu.

Koncentrat białek serwatkowych w swoim składzie zawiera niezbędne aminokwasy, jakimi są: l-leucyna, l-izoleucyna oraz l-walina. Zawartość powyższych pozwala nazwać produkt pełnowartościowym. Powyższe aminokwasy pozwalają np. na szybszą regenerację po wysiłkową oraz hipertrofie mięśniową. Nie należy oczywiście zapominać o szeregu innych czynników, jak np. udział białka w diecie, typ treningu czy indywidualne predyspozycje.

Temat białka serwatkowy oprócz wielkiej popularności niesie ze sobą szereg kontrowersji. Jedną z nich jest tolerancja, a co za tym idzie przyswajalność produktu przez nasz organizm. Z uwagi na zawartość laktozy w produkcie, która w zależności od producenta stoi na różnym poziomie, białko to może powodować problemy gastryczne. Białko to jest różnie tolerowane, do tego stopnia, że są osoby na których jednorazowa porcja 50g produktu nie robi wrażenia, zaś na niektórych 25g produktu prowadzi prosto do toalety. Można z tym walczyć np. przez stosowanie ulepszonych form białka, jakimi są izolat oraz hydrolizat. Formy te mają w swoim składzie większą zawartość białka, a niższą np. laktozy. Temat ten poruszymy w następnych artykułach.

Jak widać, WPC to świetny produkt, który z powodzeniem może być stosowany przez sportowców różnych dyscyplin. Dzieje się tak, przede wszystkim dlatego, że odpowiednia podaż białka w diecie to klucz do sukcesu. Pamiętajmy jednak, że WPC to suplement, który ma wspomagać, a nie zastępować pożywienie.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *